Все для розвитку дитини

10.01.2024 

ЧОМУ ВАЖЛИВИЙ РАННІЙ РОЗВИТОК ДИТИНИ



Ритм життя дорослого, сучасної людини не завжди дозволяє приділяти достатню кількість часу своїй дитині. Не кожен батько має достатній рівень знань в області розвитку малюка, методик його виховання і навчання. Коли в молодшому шкільному або старшому дошкільному віці у дитини виникають труднощі, пов’язані з пізнавальною або розумовою діяльністю, мами і тата гарячково починають шукати причини цього. Звертаючись до фахівців, вони хочуть почути відповідь, чому так сталося. І вони його чують, як докір в тому, що з дитиною недостатньо займалися, що в перші місяці його життя він не знайшов тих навичок, які йому були потрібні. Тут не потрібно звинувачувати мам і тат, адже цього їх ніхто не навчив.


Ранній розвиток дитини: користь і особливості

Кожна мама бажає дитині всього самого найкращого. На інстинктивному рівні вона забезпечує його комфорт: одягає, годує, обіймає і т.д. З самого народження маленького чуда батьки ставлять на нього великі надії. Придумують ким він стане, коли виросте, в якій школі буде навчатися, коли піде на перше побачення. Навіть найменше досягнення крихти викликає захват люблячих батьків. Вони з нетерпінням чекають, коли він почне тримати голівку, потім, коли перевернеться на бочок, почне сидіти, повзати, ходити і кликати маму. Розчулюючись розвитком дитини, можна пропустити важливі сенситивні періоди, коли можна почати навчання, що сприяє ранньому розвитку.

Наші бабусі, чуючи фразу «ранній розвиток», іронічно посміхаються. Вони вважають, що те, що закладено природою, і так станеться само собою, не потрібно з ранніх років «мучити» дитини, проводити з ним розвиваючі заняття. Але нинішня наука говорить про зворотне. Світові відкриття, досягнення в різних науково-дослідних експедиціях і інші елементи еволюції змінили навколишній світ. Щоб дитині було в ньому максимально комфортно і безпечно, важливо займатися його розвитком з ранніх років.

Багато хто помилково вважає, що ранній розвиток дитини – це суворе дотримання правил і систематичне проведення занять. Ні, це цілком природний процес його виховання, при якому батьки виступають помічниками для адаптації в навколишньому світі. Дитина з перших днів життя починає розвиватися все, що його оточує, впливає на це. Тому мами і тата повинні розуміти, що розвиток дитини – це не концентрація зусиль дорослого. Дорослі можуть забезпечити додаткову допомогу в просуванні процесу розвитку, а не повністю його організувати. Навіть коли дитина лежить сама в ліжечку і дивиться на мобіль, вона розвивається. Вона водить оченятами за іграшками, тягне до них ручки, радіє почутій мелодії.

Раннє дитинство – це інтенсивний період розвитку. Щоб воно було максимально ефективним в даний період, потрібно стимулювати дитину, мотивувати до активності. Клітини мозку розвиваються пропорційно отриманих зовнішніх стимулів. Тому важливо організувати простір навколо дитини, правильно спланувати його режим, приділяти йому достатньо уваги.

Ранній розвиток має на увазі організацію правильного простору навколо дитя. Іграшки, картинки, меблі та техніка, які оточують малюка, повинні допомагати йому в пізнанні навколишнього світу. Такий підхід до виховання дозволяє виростити здорового психічно і фізично людину, яка готова жити в сучасному соціумі, розвиватися і вдосконалюватися.


Щоб створити розвиваючий простір для дитини, потрібно приділити увагу:

Домашній обстановці. У перші місяці життя дитини основним місцем його знаходження є ліжечко. Тому її вибору варто приділити особливу увагу. Захисні бортики повинні бути нейтральних, спокійних відтінків із зображеннями тварин, мультиплікаційних героїв, квітів і т.д. Якщо на них будуть опуклі елементи з різних тканин, дитина зможе тактильно знайомитися з різними видами поверхні, розвивати моторику. Над ліжечком можна встановити мобілі, повісити іграшки з рухомими частинами. Але важливо надійно закріплювати такі вироби, щоб вони не впали на малюка.

Іграшкам. Іграшки повинні відповідати віку дитини, тільки так вони принесуть реальну користь. Створюйте ігровий простір навколо дитини, згідно з його потребами. Він повинен мати доступ до іграшок, які зараз для нього актуальні. Вони повинні знаходитися поруч так, щоб при бажанні малюк міг їх взяти. Але це правило стосується лише частини іграшок, а саме тих, які не вимагають особливої концентрації уваги: кубики, м’ячі, пірамідка, плюшеві ведмедики і т.д. Іграшки, які не потребують особливої уваги, наприклад, лото і пазли, повинні лежати в доступі батьків.

Спілкуванню. Завдяки спілкуванню дитина пізнає світ навколо себе. Мама і тато – це його провідники в соціум. Їх розмова, обійми і погладжування – це найважливіші фактори гармонійного розвитку.Спочатку малюк не може відповісти вам на ваші ніжні звернення, але після він з радістю почне «гуліть», «агукать» і «лепетати» вам у відповідь. Розкажіть йому все, що відчуваєте, як красива природа навколо, як ви його любите, як чекали його появи на світ, як пташка несе паличку в гніздечко, а сонечко лоскоче йому щічки. Кожне слово – це неймовірний вклад в його розвиток.

Фізичному розвитку. Здоров’я дитини в першу чергу залежить від його фізичного розвитку. Йдеться про дрібну і велику моторики, дотримання режиму активності і відпочинку, правильне харчування, прогулянки на свіжому повітрі, рухливих іграх.

Кожна дитина унікальна. ЇЇ розвиток це індивідуальний шлях, який вона може ефективно пройти тільки з вами. Чим раніше з малюком встановлений контакт, тим надалі вам буде легше його розуміти, чути про його потреби, допомагати в складних життєвих ситуаціях. Прислухайтеся серцем до чаду, любіть його і подавайте гідний приклад.

Ранній розвиток дитини – це комплекс дій, спрямованих на адаптацію маленької людини в сучасному світі. Незалежно від обраної методики розвитку і навчання, варто звертати увагу на такі фактори:

Адаптація мозку. Ранній дошкільний вік відрізняється гнучкістю психіки дитини. Природою так задумано, що в даний період малюкові потрібно дізнатися якомога більше про світ, в якому він живе. Він вчиться ходити, говорити, проводить маніпуляції з предметами, водою, піском, займається дослідницькою діяльністю, приміряє на себе різні моделі поведінки, удосконалює всі придбані вміння і вчиться новим. Залежно від рівня дозрівання, мозок виконує посильні функції. З кожним днем кількість придбаних знань і навичок зростає. Чим більше ви говорите з дитиною, тим більше інформації про світ він отримує.

Темперамент. Дитина розвивається всебічно, в тому числі і емоційно. Вибираючи спосіб її навчання, варто враховувати особливості темпераменту дитини. Якщо це холерик, то вона практично завжди буде активною, тривожною, гучною. У неї буде часто змінюватися настрій і бажання займатися тією чи іншою діяльністю. Заняття з такою дитиною має бути насичене різними видами діяльності, її не можна захищати від спілкування з дітьми. Меланхоліки більш замкнуті, кілька відсторонені від дійсності. Будь-яку їх активність важливо своєчасно заохотити. Флегматики спокійні, потайливі. Таку дитину потрібно постійно зацікавлювати, пробуджувати в ній емоції. Сангвініки – це яскраво виражені лідери, які легко знаходять спільну мову з ровесниками, швидко організовують колективну гру. При навчанні малюка з таким видом темпераменту важливо мотивувати його до посидючості.

Естетичне виховання. Для повноцінного розвитку дитини надзвичайно важливо приділяти увагу її естетичному вихованню. Йдеться про розкриття творчих здібностей, таланту, формуванні почуття прекрасного, любові до природи. Малюкам важливо включати для прослуховування класичну музику, звуки природи, дитячі пісні. Вони повинні чути вірші, вчити їх напам’ять, занурюватися в світ казок і оповідань. Це розвиток фантазії, пам’яті, мислення, ритмічної сторони мовлення.

Дрібна моторика і творчість. Дитині важливо малювати, ліпити з пластиліну, тіста, вирізати з паперу. Такі заняття розвивають дрібну моторику, мислення, фантазію, креатив.


Ранній розвиток дитини може включати в себе музичні, творчі, логоритмічних заняття. Це знайомство з навколишнім світом шляхом використання ефективних способів навчання відповідно до віку дитини.

У період з двох до трьох років малюк вчиться бути самостійним. У цей період важливо не заважати йому, а заохочувати старання і досягнення.

Поради психологів для батьків дітей 2-3 років:

Не перешкоджайте прояву самостійності. Якщо чадо хоче самостійно одягнути куртку, нехай робить це, навіть якщо ви запізнюєтеся в дитячий сад.

Не обмежуйте коло спілкування. Кожна людина в оточенні дитини важлива для неї. Нехай махає сусідам, дякує продавцю в магазині, вигукує ім’я подружки з сусідньої квартири.

Детально пояснюйте все, що їй не зрозуміло. Для неї в цьому світі все нове, вона хоче вчитися, так дайте їй таку можливість. Навіть якщо вам доведеться повторити одне і теж десять разів, повторюйте спокійно і впевнено.

Залишайте право вибору. Нехай вона сама вибере іграшку, одяг або страву на вечерю. Вона хоче і повинна відчувати свою значимість.

Методики раннього розвитку дитини

Існує багато методів, за допомогою яких можна організувати ранній розвиток дитини. Кожна з них спрямована на вдосконалення того чи іншого вміння або навички, розвиток психічних процесів.

Найпопулярніші способи раннього розвитку:

Методика Марії Монтессорі. Заняття згідно з програмою Монтессорі складаються з простих фізичних вправ: артикуляційна гімнастика, пальчикові ігри. Заняття з розвитку творчості: малювання, аплікація, ліплення. Особливість методу полягає в ставленні педагога до організації навчального простору. Роль дорослого забезпечити дитину всім необхідним для розвитку: іграшками, дидактичним матеріалом, тканинами з різною фактурою і т.д. Дитина сама вибирає вид діяльності, педагоги або батьки створюють їй для цього всі умови і виступають в ролі помічників, а не наставників. Користь такого типу навчання в тому, що дитина стає більш уважною, дисциплінованою, самостійною, спостережливою. Розвивається дрібна моторика, артикуляційний апарат.

Миколи Зайцева. Суть методики в незвичний спосіб навчити дитину читанню. Зайцев взяв в основу своєї системи склади, як частки мовлення. Він написав на кубиках склади, за рахунок яких дитя вчиться читати. А рахувати вчиться за допомогою вивчення чисел в числовому ряду. В ході заняття дитині пропонують співати склади, прохлопать їх, пропригать або пробігати. Для навчання математики Зайцевим створені спеціальні таблиці, за допомогою яких можна виконати арифметичні дії. Таке навчання не тільки допомагає дитині, швидко навчитися читати і рахувати, а й розвиває пам’ять, мислення.

Глена Домана. Створена для гармонійного фізичного та інтелектуального розвитку дитини. Суть системи навчання в роботі з картками, де написані окремі слова або безлічі точок, що позначають цифри. Доман вважав, що дитина повинна навчатися читати і рахувати не з 6-ти років, а з дитинства. Малюкові на занятті показують картки, мотивують до активної грі. Дитина, яку навчали за системою Домана, має хорошу пам’ять, швидко аналізує ситуації, добре розвинена розумово і фізично.

Вальдорфська методика. Часто називають системою «Штайнера». Це педагогіка рівних можливостей. Основа системи: філософська течія антропософія. Дитину навчають естетичним і практичним навичкам, підвищують рівень знань про навколишній світ. Відмінність даної системи у відсутності цілеспрямованого інтелектуального розвитку дитини. Засновники методу схильні до того, що дитину не можна передчасно забирати з його казкового світу, позбавляти дитинства. Відповідно до їхніх рекомендацій, дитина повинна в дошкільному віці відвідувати творчі, а не інтелектуальні заняття.

Вчити читати дитину не потрібно занадто рано. Заняття з навчання читання рекомендовано, коли у нього виростуть всі корінні зуби. До цього моменту необхідно займатися її фізичним і емоційним розвитком.

Заняття за цією системою розвивають особистість, дитину не можна примушувати, вона повинна бути зацікавлена. Заняття проходять в групі, в якій не більше 10-ти дітей різного віку. Кожна дитина має право сама вирішувати, хоче виконувати завдання в ході навчання чи ні, якщо вона не хоче, ніхто її не сварить.

Така система навчання включає в себе адаптовані, демократичні заняття, які ідеально підходять дитині з гуманітарним складом розуму. На занятті рівень знань дитини не оцінюється, тому вона сміливо висловлює свою думку, не боїться педагога.

Система Нікітіних. З раннього віку перед дитиною ставлять завдання, пов’язані з фізичним вихованням. В основі системи стоїть принцип «фізкультура + інша діяльність». Дитині можна поєднувати будь-яку діяльність зі спортом. Дітям можна займатися на занятті стільки, скільки вони самі цього хочуть. Роль педагогів і батьків не втручатися, а обережно допомагати, не порушуючи свободу дій дитини. Нікітіни вважали, що якщо дитина в чомусь зацікавлена, значить це їй потрібно в даний момент.

Ключовим моментом в даній системі виступає спорт. Дитину з перших днів життя загартовують,залучають до фізичних навантажень. У її кімнаті обов’язково обладнують спеціальне місце для занять фізичною культурою. Дитина з перших днів життя має розуміти, що спорт – це невід’ємна частина її життя.

Система передбачає навчання дитини в домашніх умовах. Підхід до розвитку комплексний. Заняття з математики, наприклад, поєднуються з зарядкою. Завдяки цій методиці дитя може навчитися організовувати свій час, регулювати режим дня.

Який метод раннього розвитку для своєї дитини вибрати, вирішувати тільки батькам. Кожна з перерахованих вище систем має масу переваг і спрямована на навчання дітей. При виборі варто враховувати індивідуальні особливості дитини, темп його розвитку, творчі прояви, сімейні цінності і погляди на виховання. Навчання повинно приносити дитині радість, вона повинна пізнавати світ з інтересом, а не зі страхом помилитися. Тому психологи говорять про те, що яка б методика раннього розвитку дитини не стала основою навчання в сім’ї, не забувайте, що дитина – це особистість, вона має право на особисту думку. Заняття повинні бути цікавими, проходити в ігровій формі, дитину не можна примушувати до них силою.

Вивчаючи всі представлені в наші дні методи раннього розвитку, можна відзначити одну цікаву закономірність. Всі вони говорять про те, що дитину не можна силою примушувати робити що-небудь. Всі її дії повинні бути виправдані її бажанням. Акцент ставиться на розвиток творчих здібностей, уміння приймати самостійне рішення. Заняття проходять виключно в ігровій, ненав’язливій формі. Для дитини вони виглядають як звичайні моменти, які не вибивають її з загального ритму.

Завдяки такому підходу дитина росте здоровою, психічно врівноваженою, упевненою в собі і в своїх силах. Вона оцінює свій потенціал, може впоратися з будь-якою життєвою ситуацією, проаналізувати варіанти дій.


Гра «Скляний ксилофон»

Це веселе заняття покликане інтегрувати музику в освітній науковий експеримент! Ваша дитина неодмінно зацікавиться серйозним вивченням звукових хвиль, як тільки в неї вийде зіграти перші мелодії на власному скляному ксилофоні.


Чудовий спосіб розповісти дітям про звукові хвилі та покращити координацію їх рухів


Гра «Скляний ксилофон»

Це веселе заняття покликане інтегрувати музику в освітній науковий експеримент! Ваша дитина неодмінно зацікавиться серйозним вивченням звукових хвиль, як тільки в неї вийде зіграти перші ніжні, милозвучні мелодії на власному скляному ксилофоні. Вона буде захоплена впливом різної кількості води в кожній з використовуваних «музичних» склянок на отримання чарівних звуків і мелодій!

Що вам для цього знадобиться:

  • шість високих склянок, пляшок або банок (бажано однакової форми й розміру);
  • вода;
  • харчовий барвник або барвисті безалкогольні напої;
  • металева ложка, дерев'яна ложка або дерев'яна паличка від морозива;
  • глечик для води.

Що вам треба буде робити:

1. Попросіть дитину розташувати склянки (або пляшечки) в ряд.

2. Нехай вона обережно вдарить ложкою по кожній зі скляних ємностей. Який звук при цьому утворюється? Чи однаковий він для кожної зі склянок?

3. Налийте воду у глечик, і нехай дитина додасть у неї трохи харчового барвника або кольорового безалкогольного напою.

4. Потім разом з дитиною акуратно налийте воду у склянки так, щоб у кожній з них рівень води був різним.

5. Далі нехай ваша дитина знову обережно постукає по кожній склянці. Який звук тепер вони видають? Чи однаково дзвенять посудини?

6. Запропонуйте дитині поекспериментувати з висотою звуку, змінюючи кількість води у склянках.

7. А тепер нехай вона спробує зіграти якусь мелодію! Ви можете допомогти їй налаштувати звучання склянок відповідно до музичних нот, додаючи більше або менше води в кожну з них.

Що ж при цьому відбувається?

Коли ваша дитина торкається ложкою склянки, цей дотик генерує звукові хвилі, які проходять через воду, що міститься у склянці. Долаючи її, звукові хвилі заломлюються (змінюються). Чим більше води у склянці, тим нижче висота звуку, і відповідно, чим менше води, тим вона вище.

Як іще можна поекспериментувати

Якщо ви використовуєте пляшки, запропонуйте дитині подути в кожну з них (з різною кількістю води) і послухати утворений звук. Однакові чи різні звуки при цьому виходять? Ваша дитина, швидше за все, дуже здивується, тому що в порівнянні з постукуванням по пляшці результат вийде прямо протилежний. Чим більше води налито, тим вище буде тон звуку. Це пояснюється тим, що звукові хвилі, які при цьому утворюються, «подорожують» у повітрі, а не у воді. Чим менше води у пляшці, тим більше повітря в ній!

Немає коментарів:

Дописати коментар

Група "Метелик"

Вас вітає старша інклюзивна  група "Метелик"!                      Ось якими ми були! Правила перебування в ЗДО № 4 "Іскринка...